Vi har idag haft sista kurstillfället av fyra i Jeppes löshundskurs. Massor med hundar – säkert 30 – total blandning av unghundar och äldre, löptikar och pilska hannar, knähundar och jakthundar, fläskstövare och fasanmissiler – ALLT! Och många instruktörer också; det är inte mycket som lämnas åt slumpen.
Och det var helt underbart att se hur hundarna lärde sig att hitta rätt i mängden. Av första dagens försiktiga nosande och morrande fanns inte mycket kvar idag. De hittade sina favoriter och lekte med varandra utan att någon tvåbening behövde lägga sig i. Men samtidigt fanns hörsamhet till förarna som kunde bryta leken och springa – med hunden lös – ut ur lekens virvlar. Det var ett ENORMT lyft för självkänslan som hundförare att vara med och uppleva hur bra det kan fungera mellan hundar som aldrig har träffats, eller träffats bara några gånger.
Det vore fantastiskt om vardagen hemmavid var likadan, d.v.s. om alla hade samma inställning till sin hund. Så är det ju inte, men jag tycker att alla borde pröva på hur det är att ha sin hund lös och under kontroll trots massor av störningsmoment. Det känns helt avslappnat och kontrollerat på Hundägarskolan!
Gunnar & Margareta
